onsdag 12 september 2018

چند خبر و گزارش از اعتصاب سراسری در شهرهای کردستان.,,جنگ خبر.


چند خبر و گزارش از اعتصاب سراسری در شهرهای کردستان


چهارشنبه 21شهريور 1397 ـ 12 س‍‍پتامبر ۲۰۱۸
جنگ خبر
با فراخوان حزب دموکرات کردستان ایران، حزب دموکرات کردستان، حزب کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان و سازمان خبات کردستان ایران امروز چهارشنبه 21 شهریور بازاریان و کسبه شهرهای مهاباد، بوکان، قروە، سنندج، اشنویه، کامیاران، کرمانشاه، دیواندره، سقز، مریوان، ارومیه، سروآباد، سردشت، پاوه، نقده، جوانرود، سرپل ذھاب، دهگلان، پیرانشهر، بانه، گوگ تپه و قصرشیرین در اعتراض به اعدام زنده یادان رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی و حمله به پایگاههای حزب دموکرات کردستان و حزب دمکرات کردستان ایران به طور متحد اعتصاب کردند.
در واکنش به اعتصاب گسنرده در شهرهای کردستان، نیروهای امنیتی رژیم برخی از فعالان اجتماعی همچون خالد گجنی و رشید ناصرزادە، سوران دانشور، آرام فتحی، مسلم بهرامی، مختار زارعی، خالد حسینی و مظفر صالح ‌نیا را در شهرهای اشنویه، سنندج و مریوان بازداشت کردند.
در جریان این جنبش گسترده، خانواده زنده یاد رامین حسین پناهی اعلام کردند:
‏امروز خوشحالیم. ما پیروز شدیم. چه افتخار بزرگیست پسرمان برای آزادی مردم كردستان اعدام شد. سپاسگزاریم رامین های كردستان، امروز جواب خون بە ناحق ریختە ی بچە های ما را دادید.

اعتصاب عمومی در کردستان در اعتراض به اعدام‌ سه زندانی سیاسی کرد
رادیو زمانه
صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور عکس ‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نمایانگر آغار اعتصاب عمومی در برخی شهرهای استان کردستان ایران، در اعتراض به اعدام سه زندانی سیاسی کرد و حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران است.

اعتصاب عمومی در کردستان. اینجا: سقز. صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور. عکس: شبکه‌های اجتماعی
یکشنبه ۱۸ شهریور مرکز همکاری احزاب کردستان ایران با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی و حمله موشکی به مقر احزاب سیاسی کرد از مردم کردستان دعوت کرد دوشنبه ۱۹ شهریور به اعتصاب عمومی بپیوندند. این اعتصاب اما به تأخیر افتاد.
بر اساس تصاویر و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شهرهای سنندج، بانه، سنقر، پاوه، بوکان، مریوان و مهاباد به اعتصاب عمومی پیوسته‌اند. برخی شهروندان از شهر سنندج گزارش داده‌اند که مأموران انتظامی تلاش می‌کنند مغازه‌های اطراف میدان اقبال را با زور باز کنند.
همچنین گزارش شده که نیروهای امنیتی در مهاباد مغازه‌هایی را که به اعتصاب عمومی پیوسته‌اند علامت‌گذاری می‌کنند. خبرهایی هم از بازداشت آرام فتحی، سوران دانشور و مسلم بهرامی (از فعالان مدنی) در شهر مریوان همزمان با آغاز اعتصاب عمومی در استان کردستان منتشر شده.
بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، پیرانشهر به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است. بسیاری از مغازه‌ها در شهرهای کرمانشاه و قصرشیرین نیز تعطیل شده‌اند.
شنبه ۱۷ شهریور مسئولان قضایی جمهوری اسلامی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی، سه زندانی سیاسی کرد را اعدام کردند. سپس سپاه پاسداران با موشک‌های زمین به زمین مقر فرماندهی و اردوگاه آموزشی حزب دموکراتیک کردستان و حزب دموکراتیک کردستان ایران را هنگام نشست شورای رهبری این احزاب در شهر کوی‌سنجق هدف قرار داد. در این حمله موشکی دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. مرکز همکاری احزاب کردستان یک روز بعد با انتشار اطلاعیه ‌ای از اهالی کردستان خواست در اعتراض به «ترور»، در خانه‌ ها بمانند، خیابان‌ ها و معابر عمومی و دکان ‌‌ها و بازارها را ترک کنند.
مرکز همکاری احزاب کردستان متشکل است از حزب کومه‌له کردستان ایران، کومه له زحمتکشان کردستان، سازمان خبات کردستان ایران، حزب دمکرات کردستان ایران و حزب دمکرات کردستان. این مرکز در سال ۹۶ برای هماهنگی و همکاری بیشتر احزاب کرد تشکیل شده.

اعتصاب عمومی در مناطق کردنشین ایران در اعتراض به اعدام ‌ها
دویچه وله

روز چهارشنبه ۲۱ شهریور (۱۲ اوت) مناطق کردنشین ایران شاهد اعتصاب سراسری و عمومی بوده است. 
این اعتصاب به دنبال فراخوانی از سوی فعالان و احزاب کرد از جمله حزب دموکرات کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان، سازمان خبات کردستان ایران، و حزب دموکرات کردستان برگزار شده است.

فراخوان اعتصاب عمومی در روز دوشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ اوت) به دلیل اعتراض به اعدام سه زندانی کرد و همچنین حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به دو مقر تشکیلات کرد ایرانی در عراق منتشر شده بود.
فعالان سیاسی و مدنی کرد با اعلام کمپینی به نام "در خانه خود می ‌مانیم" از عموم مردم کردستان خواسته بودند که «روز چهارشنبه با ماندن در خانه‌های خود نسبت به اعدام جوانان کرد و حمله موشکی به دفاتر احزاب دموکرات اعتراض کنند».
تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از این مناطق موید شرکت وسیع مردم در اعتصاب عمومی است.
مسعود کردپور، روزنامه‌نگار عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و فعال مدنی ساکن سنندج، نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با بخش فارسی دویچه وله ضمن تأیید خبر اعتصاب، از حمایت وسیع مردم و تعطیلی بازار و مغازه‌ها در بسیاری از شهرها، از جمله سنندج، بانه، مریوان، سقز، اشنویه، پاوه، بوکان و کامیاران و بانه، سخن گفت.
کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌های زیادی را از کرکره‌های پایین کشیده شده مغازه‌های بازار در شهرهای مختلف کردستان منتشر کرده‌اند.
فعالان مدنی کردستان از اعتصاب عمومی و ماندن در خانه به عنوان "کم‌ هزینه ‌ترین روش اعتراض" نام برده‌اند.
در اینترنت فیلم‌هایی از نشانه‌گذاری با رنگ اسپری بر روی مغازه‌های کسبه و بازاریانی که بسته بوده‌اند، منتشر شده است. گفته می‌شود که این نشانه‌گذاری‌ها به قصد برخورد احتمالی ماموران با این مغاز‌داران صورت گرفته است. در عین حال شاهدان عینی از حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای مناطق کردنشین خبر داده‌اند. گزارش‌های تأیید نشده‌ای نیز از دستگیری چند نفر در این شهرها منتشر شده است.

فراخوان اعتصاب عمومی در مناطق کردنشین پس از انتشار خبر اعدام رامین حسین‌پناهی و لقمان و زانیار مرادی، از فعالان سیاسی کرد، در روز ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر) منتشر شد.
زانیار و لقمان مرادی در مردادماه ۱۳۸۸ در مریوان به اتهام ترور فرزند امام جمعه مریوان دستگیر شدند. این دو پس از صدور حکم اعدام در نامه‌ای نوشتند که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده و هیچ نقشی در این ترور نداشته‌اند.
اقبال مرادی، پدر زانیار و فعال سیاسی کرد، در تیرماه امسال (ژوئیه) در شهر پنجوین در استان کردنشین سلیمانیه در شمال عراق کشته شد. احزاب کرد ماموران امنیتی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در این ترور متهم کردند.
رامین حسین‌پناهی ۲۴ ساله و از فعالان حزب "کومله" بود. او تیر ماه ۱۳۹۶ در حالی بازداشت شد که از سوی نیروهای سپاه پاسداران هدف گلوله قرار گرفته بود. رامین حسین‌پناهی در بهمن ۱۳۹۶ در دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شده بود.
فعالان حقوق بشر ضمن رد اتهام‌های علیه این زندانیان خواستار تجدید نظر در حکم آن‌ها شده بودند.
مناطق کردنشین بارها صحنه اعتصابات و تظاهرات مردم بوده است. پس از اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی و معلم کرد، در سال ۱۳۸۹ نیز مردم برای اعتراض به این اعدام در اعتصاب عمومی شرکت کردند. 

اعتصاب گسترده در شهرهای کردنشین ایران
بی بی سی
امروز، چهارشنبه ۲۱ شهریور، چندین شهر در استان‌ کردستان صحنه اعتصاب عمومی بوده است.
بنا به گفته شاهدان عینی و تصاویر منتشرشده، اکثر مغازه‌ها در بازارهای اصلی این شهرها تعطیل شده‌اند.
از استان کرمانشاه و شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی نیز گزارش‌هایی درباره اعتصاب عمومی می‌رسد.
اعتصاب روز چهارشنبه به دنبال فراخوان فعالان سیاسی و مدنی و چند حزب کرد ایرانی انجام می‌شود.
در بیانیه فراخوان اعتصاب احزاب، اعتراض به اعدام سه زندانی کرد و حمله موشکی سپاه پاسداران به دو تشکیلات کرد ایرانی در عراق، دلیل اعتصاب عنوان شد.
سپاه پاسداران ایران مسئولیت حملات موشکی به خاک عراق را پذیرفت
سه زندانی کرد در ایران اعدام شدند
سنندج، بانه، مریوان و کامیاران در استان کردستان، و کرمانشاه، بوکان و مهاباد در دو استان دیگر، از جمله شهرهایی هستند که در آنها اعتصاب عمومی برقرار است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که حضور ماموران امنیتی در مناطق کردنشین در روزهای اخیر بیشتر شده است.
شاهدان عینی گفته‌اند که حضور ماموران در خیابان‌ها تا ساعات اولیه شب ادامه داشته‌ است.
فعالان حقوق بشری ایران و فعالان سیاسی کرد می‌گویند نیروهای امنیتی دست کم پنج نفر را در شهرهای مریوان، سردشت و روانسر بازداشت کرده‌اند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar