torsdag 27 augusti 2020

دیکتاتوری پرولتاریا چیست؟ وظایف اساسی ان چیست؟

 دیکتاتوری پرولتاریا چیست؟ وظایف اساسی ان چیست؟

در تعریف مارکسیسم دولت دیکتاتوری طبقاتی است . یعنی ما دو دولت در پیش رو داریم یا دیکتاتوری بورژوازی یا دیکتاتوری طبقه کارگر . دیکتاتوری سرمایه (دولت سرمایه داری) اکثریت جامعه را در جهت منافع اقلیت حاکم سرکوب می کند .در حالی که دیکتاتوری پرولتاریا (دولت کارگری) اقلیت ناچیزی را در مقابل منافع اکثریت سرکوب می کند . وظایف دیکتاتوری پرولتاریا چیست ؟
وظیفه اساسی دیکتاتوری پرولتاریا سلب مالکیت از طبقه استثمارگر از طریق اجتماعی کردن ابزار تولید و گسترش مترقیانه این بخش اجتماعی شده برای در برگیری همه فعالیتهای تولیدی است. در مرحله گذار، طبقات و لایه ها غیر استثمارگری که حیاتشان بر بخش اجتماعی نشده اقتصاد بنا شده، هنوز وجود خواهند داشت، هنوز جامعه مهر طبقات را بر خود دارد. همراه با نابودی طبقات و لایه های غیر اجتماعی شده یعنی حل تدریجی آنها در بخش اجتماعی شده، بتدریج منجر به لغو نهائی طبقات می شود که آن هم به زوال دولت پرولتری منجر خواهد شد.
در واقع، انقلاب سوسیالیستی ابزار تولید را در اختیار جامعه قرار میدهد، بواسطه یک برنامه ریزی بنا شده بر نیازهای اجتماعی و فردی که توسط سازماندهی شورائی کارگران عملی میگردد. باید تاکید کرد که قراردادن ابزار تولید در خدمت نیازهای اجتماعی توسط ساختارهای دیکتاتوری پرولتاریا بطور مادی بیانگر اجتماعی کردن می باشد. مارکس در مانیفست کمونیست در این زمینه چنین می نویسد:
"پرولتاريا از سيادت سياسى خود براى آن استفاده خواهد کرد که قدم بقدم تمام سرمايه را از چنگ بورژوازى بيرون بکشد، کليه آلات توليد را در دست دولت، يعنى پرولتاريا که بصورت طبقه حاکمه متشکل شده است، متمرکز سازد و با سرعتى هر چه تمامتر بر حجم نيروهاى مولده بيافزايد."
Du och 10 andra
4 kommentarer
Gilla
Kommentera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar